Klęski żywiołowe, zarówno naturalne, jak i spowodowane przez człowieka, spowodowały w tym roku spustoszenie w łańcuchach dostaw leków, ujawniając słabe punkty i kosztując przemysł setki milionów, jeśli nie miliardy dolarów.

Huragany unieruchomiły elektrownię i zdewastowały rośliny w Puerto Rico, tworząc lub pogłębiając niedobory IV produktów ,z którymi producenci leków, szpitale i FDA będą mieli do czynienia w przyszłym roku, jeśli nie dłużej. Mniej widoczny, ale znacznie groźniejszy był cyberatak, który zdołał przeniknąć systemy w Merck & Co., wpływając na produkcję i inne systemy.

Eksperci twierdzą, że oba rodzaje zagrożeń będą tylko coraz gorsze.

Producenci leków zawsze musieli by gotowi i musieli sobie poradzić z poważnymi skutkami pogodowymi, ale dowody wskazują, że problemy stają się coraz bardziej rozpowszechnione i poważniejsze. Według The Economist liczba katastrof na całym świecie wzrosła ponad czterokrotnie od 1970 r. do około 400 rocznie. Niektóre z nich, takie jak huragany, mogą być prognozowane i śledzone, ale to nie znaczy, że nadal nie będą siać spustoszenia.
Huragany Irma i Marie były dwoma z najgorszych na Karaibach. Puerto Rico, które przez lata zwodziło producentów leków korzyściami podatkowymi, jest domem dla ponad 40 producentów leków. I chociaż istnieją plany awaryjne, przenoszenie produktów poza wyspę przed burzami i generatory zapasowe dla władzy, nie mogą się przygotować na to, że sieć energetyczna Puerto Rico zostanie w ruinie.

FDA zwróciła uwagę, że Federalna Ustawa o Żywności, Lekach i Kosmetyce nie zawiera szczegółowego przepisu dającego agencji uprawnienia do wymagania od firm planu awaryjnego w celu zapobiegania niedoborom leków, jeśli zakład nie jest w stanie pracować, niezależnie od przyczyny.

Niektóre wydarzenia nie mają nic wspólnego z pogodą lub geografią. Merck był jedynym z producentów leków, który publicznie przyznał, że nie odpowiednio chronił swoje systemy komputerowe i był ofiarą cyberataku Petya w czerwcu. Atak wyłączył API i wpłynął na firmowe systemy formułowania i pakowania, a także na obszary poza produkcją. Radzenie sobie z kosztami ataku kosztowało 300 000 milionów dolarów straty sprzedaży i wydatków w trzecim kwartale.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *